Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohledem analytičky: UBER taxíky mění ekonomiku. K lepšímu?

27. 10. 2015 13:51:46
Sdílená ekonomika je všude kolem nás a pomalu začíná ovlivňovat naše životy. Už jste určitě slyšeli o chytrých městech. Smart City je nástroj, pomocí něhož má být dosaženo změny myšlení spotřebitelů i firem.

Tento směr 21. století staví na konceptech ekonomiky sdílení. Jedna taková odnož z tohoto konceptu je, že například pomocí chytré aplikace zjistíte nejbližší volné parkovací místo.

Této myšlence se silně přiblížil projekt Uber taxi. Uber taxislužba funguje přes aplikaci v chytrém mobilu. Objednat si můžete buď soukromý vůz nebo sdílenou jízdu. Taxislužba Uber je také obvykle levnější než klasické taxi. Jelikož má Uber vysokou přidanou hodnotu pro lidi, jeho popularita vzrostla do astronomických výšin. Až se stal trnem v oku klasických taxikářů. Tržby Uberu prudce rostou. V roce 2013 měl Uber tržby 104 milionů USD. V roce 2014 se tržby zvýšily na 400 milionů USD, přičemž očekávané tržby v roce 2015 činí 2 miliardy USD. Ze zprostředkování taxislužby si společnost Uber ponechává 20 %.

V čem je problém?

Uber taxíky díky nízkým nákladům a vyhýbání se regulaci doslova drtí tradičně licencované taxíky. Skvělým příkladem je New York. Pokud se chcete stát v NYC řidičem taxi, nemůžete jen skočit do žlutého taxíku. Každé taxi v New York City musí mít licenci, která je následně připnuta na kapotu auta.

V posledních letech, konkrétně mezi roky 2009 – 2014 vyletěly ceny taxi licence v New Yorku až o 50 % na nové maximum. Pořízení jedné takové licence vyšlo na více než 1 milion USD. Často jsou tyto licence ve vlastnictví společností, které taxi provozují, nicméně někteří řidiči si pořídili vlastní licenci. S rostoucí popularitou Uber taxíků cena licence nabrala diametrálně opačný směr. Nyní je možné pořídit licenci na taxi za 715 000 USD.

Cena licencí NYC taxíků v tisících USD (zdroj: www.nyc.gov)

Díky tak rapidnímu propadu ceny zažívají v této chvíli majitelé taxi licencí finanční krizi. Mnoho z nich totiž nakupuje licenci na úvěr, který je ovšem poskytován pouze na několik let, takže si majitelé budou muset sjednat nové úvěry. To bylo dost snadné dělat v době, kdy ceny licence letěly vzhůru. Problém ale je, že banky dnes už nechtějí refinancovat úvěry pro majitele licencí. Pokud tedy vlastníci nebudou refinancovat své dluhy, tak hrozí, že jim věřitelé vezmou licenci, která byla dána současně do zástavy.

Tato situace je dost vážná, protože způsobí krach mnohých taxikářů a taky to dost pravděpodobně ještě stlačí cenu licence dolů.

Uber, ovšem není jediný důvod, proč ceny licence padají. Další důvod je i ten, že se v cenách vytvořila bublina.

Autor: Eva Mahdalová | úterý 27.10.2015 13:51 | karma článku: 9.20 | přečteno: 388x

Další články blogera

Eva Mahdalová

Zelená energie ovládne svět: podívejte se proč

Jak to tak vypadá, tak zelená energie zapouští kořeny rychleji, než se původně očekávalo. Podívejte se na stěžejní důvody.

22.6.2017 v 14:19 | Karma článku: 8.15 | Přečteno: 788 |

Eva Mahdalová

ČNB investuje více do akcií. Proč?

Proč ČNB investuje do akcií? O kolik zvýšila jejich nákupy? Jaké měla výnosy a jaký byl zisk z prodeje? Kdo spravuje portfolio ČNB? A za kolik?

19.4.2017 v 14:28 | Karma článku: 12.32 | Přečteno: 920 | Diskuse

Eva Mahdalová

Lithium na maximech. Nejžádanější komodita?

Kdo dominuje světové produkci lithia? Jak se bude vyvíjet nabídka a poptávka po lithiu? Kdo je největším producentem lithiovo-iontových baterií?

7.4.2017 v 17:30 | Karma článku: 14.57 | Přečteno: 557 | Diskuse

Eva Mahdalová

Proměna průmyslu od 1900-2017

Jak moc se změnil průmysl od roku 1900 až do 2017? Která odvětví zůstala až do teď? A co investice? Měla měnící se struktura průmyslu dopad na výnosy z držby akcií?

24.2.2017 v 13:17 | Karma článku: 14.97 | Přečteno: 641 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Vladimír Janák

Hledáte na Googlu? Mluvte na něj!

Aplikaci Google máte ve svém mobilu patrně i Vy. Stačí kliknout a napsat, co chcete vyhledat na internetu. Může to být jednodušší a rychlejší? Ano může.

21.7.2017 v 13:57 | Karma článku: 4.23 | Přečteno: 203 | Diskuse

Hana Stastna

Návrat k výživné pravdě a plnotučné lásce jde jako po másle

„Kdybych já měl, co bych já chtěl, já bych si nestejskal: krajíc chleba a kus másla, já bych si zavejskal,“ hlásá stará lidová písnička z Klatovska. Hospodyňky i novináři se podivují nad překotným zdražováním másla.

21.7.2017 v 9:14 | Karma článku: 16.52 | Přečteno: 692 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Proč líp už být nemůže

Je to jen několik málo dnů, co můj manžel napsal článek o aktuálním stavu ekonomiky. Přesněji řečeno o tom, že období ekonomické hojnosti a růstu už narazilo na své limity.

21.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 45.99 | Přečteno: 9936 | Diskuse

Eva Kislingerová

Není dotace, jako dotace

Jsem si jista, že pokud by si dal někdo práci s vyhledáváním nejčastěji frekventovaných slov v domácí politice a hospodářství, na jednom z prvních míst by se nepochybně objevil termín „dotace“.

20.7.2017 v 21:28 | Karma článku: 11.18 | Přečteno: 397 | Diskuse

Pavel Vítek

Lithium na Cínovci aneb Nenechme si rozvrtat republiku, aniž bychom z toho něco měli

Češi ze svého bohatství musí něco mít! Měla by se o těžbu lithia starat státní firma? Jaké poplatky bychom měli zavést, aby to pro nás bylo výhodné? A nevedou tyto otázky spíš jen k iluzi, které padne za oběť jen český občan?

20.7.2017 v 13:20 | Karma článku: 13.39 | Přečteno: 726 | Diskuse
Počet článků 46 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 764

Eva Mahdalová je spolumajitelka společnosti Finlord. Finančním trhům se věnuje od roku 2009. Soustředí se na hledání alternativních investičních řešení. Denně provádí analýzy firem, ekonomických trendů a cenných papírů. 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.